دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

دل گیجه

مروری بر جهالت های یک مهندس تازه به دوران رسیده

مقایسه سرویس های وبلاگ (۲)

یکی از مهم ترین مواردی که در مقایسه بین سرویس های وبلاگ مطرح می شود، استفاده از سرویس های وبلاگ خارجی یا ایرانی است. مشخصا در این میان سرویس های وبلاگ خارجی مانند بلاگر و وردپرس دارای برتری هایی است که در سرویس های وبلاگ ایرانی مشاهده نمی شود. مانند اختصاص فضای اختصاصی برای آپلود، امکان خصوصی کردن وبلاگ، امکان انتقال پست ها به طور کامل از یک وبلاگ دیگر و ...
اما از جهاتی شاید مقایسه میان سرویس بلاگ خارجی و ایرانی چندان صحیح نباشد. به قول ایشان در این مقاله حمایت شرکت های بزرگ از سرویس های وبلاگ، نامحدود بودن امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی و ده ها دلیل دیگر باعث موفقیت در ارائه خدمات و پشتیبانی کامل این سایتها به کاربران شده است.
به عنوان مثال Barry Abrahamson مدیر تیم وردپرس می نویسد:

Since WordPress.com broke 10 million pageviews today, I thought it would be a good time to talk a little bit about keeping track of all the servers that run WordPress.com, Akismet, WordPress.org, Ping-o-matic, etc. Currently we have over 300 servers online in 5 different data centers across the country


این مطلب اشاره می کند که وردپرس با عبور از سقف ده میلیون بازدید صفحه، بیش از سیصد سرور اختصاصی و فعال در اختیار دارد. بیش از سیصد سرور در پنج دیتا سنتر مطرح آمریکا! این تعداد تقریبا بیش از صد برابر (یا حتی صد و پنجاه برابر) امکانات سخت افزاری بزرگترین سایت های فارسی است و چه بسا برابر بضاعت کل تجارت هاستینگ ایران باشد.۱


بنابراین بهتر است مقایسه را در میان سرویس های خارجی و ایرانی به طور جداگانه انجام دهیم.
دو سرویس معروف که استفاده ی آنها اکنون در ایران متداول تر از دیگر سرویس هاست، بلاگر و وردپرس است. هر دو سرویس چند ماهی است که پشتیبانی نسبتا کاملی از زبان فارسی ارائه داده اند و همین باعث محبوبیت بیشتر آنها در میان کاربران ایرانی شده. هرچند تفاوت زیادی میان سرویس های ارائه شده در این دو سایت وجود ندارد، اما بد نیست نگاهی به مقایسه امکانات آنها بیندازیم:

  • هر دو مالتی بلاگ هستند یعنی یکنفر میتواند تعداد نامحدودی وبلاگ را به ثبت برساند. در بلاگر کلیه وبلاگها در یکجا و در پنل مرکزی قابل اداره هستند. در وردپرس هر وبلاگ بصورت جدا مدیریت میشود.
  • هر دو مالتی یوزر هستند یعنی یک وبلاگ میتواند چند نویسنده داشته باشد. در ورد پرس باید کاربر دارای وبلاگ در وردپرس باشد تا بتواند در وبلاگ دیگری هم بنویسد. بلاگر هیچ محدودیتی در این زمینه تحمیل نمیکند.
  • ورد پرس امکان هیچگونه کنترل کد صفحه را به وبلاگنویس نمیدهد. تغییرات CSS فقط با ارتقاء حساب کاربری و پرداخت سالیانه مبلغ 15 دلار ممکن است. در بلاگر، وبلاگنویس حاکم مطلق است و هر تغییر قابل تصوری ممکن است. به غیر از تغییر در کدهای صفحه، امکانات اضافه تری نیز وجود دارد که بدون نیاز به ورود به قسمت ویرایش، بسیاری از پارامترهای صفحه را مانند رنگ، اندازه و نوع فونت قسمت های مختلف صفحه از جمله لینکها، پشت زمینه و... را میشود با یک کلیک تغییر داد.
  • در ورد پرس میشود صفحات استاتیک ساخت و این صفحات جزئی از وبلاگ و زیر شاخه آن محسوب می شوند. صفحاتی مانند معرفی و غیره. در بلاگر می شود هر وبلاگ را به هر صورت ممکن از جمله استاتیک استفاده کرد. مانند صفحات معرفی ، صفحاتی که از آن به صورت فتوبلاگ استفاده کرد و غیره. به هر صورت این صفحات زیر مجموعه وبلاگ قبلی نیست و در رنکینگ یک وبلاگ محاسبه نمی شوند.
  • در فضای اختصاص داده شده به آپلود فایل، ورد پرس محدودیت 50 مگابایت را دارد و برای فضای اضافه تر تا حد یک گیگا بایت باید سالیانه 20 دلار پرداخت. در بلاگر هر وبلاگ تا حد یک گیگا بایت امکان آپلود مجانی دارد. تصاویر در سرور پیکاسا ذخیره و امکان اسلاید شو در پیکاسا و یا وبلاگ فراهم است. هر دو امکان آپلود فایل های Gif, Jpg,PNG را می دهند. ورد پرس اضافه تر از اینها امکان آپلود فایلهای Doc, PDF , و پاور پوینت را هم می دهد. در عوض بلاگر اضافه بر 3 فرمت مشترک، امکان آپلود Tif ,BMP را می دهد.
  • در قسمت کامنت هر دو سیستم امکان بازبینی قبل از انتشار کامنت را میدهند. هردو مکانیزمهائی برای کنترل اسپم دارند. امکان دیدن آی پی نظر گذارنده کننده در وردپرس وجود دارد که این امکان در بلاگر موجود نیست. در وردپرس امکان ویرایش نظریات وجود دارد که بلاگر چنین امکانی را نمیدهد. ظاهر قسمت نظرات و سهولت استفاده نیز در وردپرس بیشتر است.
  • در وردپرس از تاریخ فارسی فعلا نمیشود استفاده کرد. در بلاگر با اضافه کردن کد میشود تاریخ فارسی داشت.
  • در وردپرس میشود یک پست را پسورد گذاشت و یا خصوصی کرد. این امکان در بلاگر وجود ندارد.
  • در بلاگر امکان تعریف یک پانویس همیشگی برای پستها و همینطور فیدها وجود دارد. وردپرس این امکان را ندارد.۲

البته نکات زیادی وجود دارد که می توانید مقایسه نسبتا جامعی را در اینجا بخوانید.

 

به طور کلی تفاوت محسوسی از لحاظ ارائه امکانات و  سرعت میان بلاگر و وردپرس وجود ندارد و استفاده از آنها بیشتر سلیقه ای است. بلاگر یک سرویس شناخته شده در کل جهان است و تحت حمایت شرکت بزرگی مانند گوگل است، که هنوز هم بزرگترین بازار تجارت جهانی اینترنت را در اختیار دارد و وردپرس سرویسی جدید و جذاب است که راحتی استفاده در آن کاربران زیادی به سمت خود جذب کرده. بنابراین نمی توان ادعای قاطعی برای برتری یک سرویس کرد. هردو رو به گسترش هستند و هر روز به امکانات و کاربران خود می افزایند. ولی چیزی که مهم است این است که در نهایت هر دو اجنبی هستند!!!


۱. منبع: سایت خبری وبنا

۲. به نقل از این وبلاگ

 

نظرات 14 + ارسال نظر
خودم جمعه 14 تیر 1387 ساعت 00:13

توجه دارید که شکلک ها کانسپچوال کتگورایز شده؟؟!!! (شادی- غم - تعجب - گیج منگول! و...)

ریا نشه البته!

حمید شنبه 15 تیر 1387 ساعت 10:49 http://yahamid.blogfa.com

نخیر هیچ هم سلیقه‌ای نیست. من شدیداً اعتراض دارم آقای قاضی! نه ببخشین خانم قاضی!
من اولین وبلاگم رو رسماً در بلاگر ساختم. هردو سرویس مورد اشاره شما و چندین و چند سرویس خارجی دیگه مثل بلاگ درایو و تی بلاگ و بلاگ دات کام و ....رو امتحان کرده‌ام. اما بلاگر یه چیز دیگه اس.
خب حالا شدت فشار خونم تنظیم شد.
خدمتتون عرض کنم که از مقایسه نسبتاً جامعتون که خدایی‌اش تا حالا در مقایسه‌های دیگران ندیده ام بهره بردیم.
از تعصب بلاگری خودم بگذریم، با توجه به مقایسه شما می‌تونم نسبت به بلاگر مطمئن‌تر باشم و در همون جا وبلاگ‌هایی رو که دارم ادامه بدهم.

از فشار خونتون بپرسید مگه من گفتم بلاگر بده؟؟؟!

سلطان پنگوئن شنبه 15 تیر 1387 ساعت 21:10 http://silentsong.blogsky.com

سلام........

چه وب خوشگلی داری

ایول... خوشمان آمد... از همه چی...

من که فقط با بلاگ‌اسکای کار کردم راضی نیز هستم است!!!!!!!!!

شاد باشی...

فعلا......................................

قابل شما رو نداره، فعلا!

فرشته یکشنبه 16 تیر 1387 ساعت 11:36

سلام.

تا حالا سراغ وردپرس نرفتم. بلاگر هم نمیدونم چرا راه دستم نبوده. واسه همین نمی تونم چندان از این مقایسه ها ذوق زده بشم. اما به این معنی نیست که نوشته مفیدی نبود.

چرا توی محل الصاق عکس نمی تونم عکس الصاق کنم پس؟؟

اگه سراغ وردپرس رفته بودین، می تونستین الصاق کنین!!!

فرشته یکشنبه 16 تیر 1387 ساعت 11:38

اصلا کی خیال کرد مفهوم جدید فایده، ذوق زده کردنه؟!

هیشکی!
ذوق شما نشانه فایده ماست! این به نفع شماست!!!

۷۸۶ یکشنبه 16 تیر 1387 ساعت 12:11 http://786fa.blogfa.com

سلام، وبلاگ خوب و قشنگ و زیبا و علمی و پرمحتوا و شیک و جذاب و خواندنی و سرگرم کننده و مفید و اتسترایی دارید، با توجه به اینکه ما از جمله متبدالون لینک بامر الطرف المقابل هستیم، لذا هستیم، کلا هستیم. ( خنده ملایم جوابمند از کامنتی که در ۷۸۶ بوده‌بود. )

یه تذکر اخلاقی قدیمی میگه:
توی متن انگلیسی جای عدد سیصد به طور ناخوشایندناکی که ربطی البته به هالیوود نداره به ته متن پرت شده!‌ ( خنده ملایم کسی میخواهد بگوید انگلیسی بلد است ! )

همانطور که قبلاً هم گفتیم و می‌گوییم و خواهیم‌گفت طبق آخرین نظرات اینجانب هیچ کس نباید و نمی‌تواند روی حرف بلاگر حرف بزند! چون ما که همان اینجانب باشیم در همان طفولیت که تازه اینترنت باز شده بود!! در آنجا یک وبلاگ داشتیم به قول دوست‌عزیزمان البته نه به قول خودمان! ( خنده ملایم ۷۸۶ی که ادعا می‌کرد پیشکسوت بود )

توجه داشته باشید که ما قبلاً در پست قبلی طرفدار بلاگفا بودیم یعنی بچه‌های ۹۰ بودند، قبلاً در پاراگراف قبل مال زمان پیشکسوتی‌‌مان در تیم تاج است!

در ضمن تا اینجایی که ما خواندیم فقط دو مورد برتری آنهم اگر بشود گفت برتری برای ووردپرس بود، باز هیئت منصفه چشم‌ بسته طرفدار داور هستند؟!

دث ویت اجنبی‌جهانخوار !
هر وقت خبر راه‌اندازی شبکه گسترده عنکبوتی بومی را شنیدید بگویید ما هم شاد شویم این‌قدر مجبور نباشیم از امکانات حول و حوش این تار عنکبوت در آن‌ور این آب‌های بومی کف کنیم! به هر حال دث ویت اجنبی ( خنده ملایم با عرق ملی خوشبو )


* به شکلک های داخل پرانتز ها که بشدت کانسپچوآل کتگورایز شده هستند توجه کنید . توضیح از طرف اینجانب

اون ۳۰۰ (همونی که قطعا ربطی به هالیوود و استکبار جهانی نداره) هرکاریش کردم ر.ت.ل. نشد. گفتم کسی نمی بینه اما خوب طبق معمول پنهان نماند از زوایای همه جانبه نگاهی از پس کدام عینک؟!‌

خلاصه باهاس که ضعف ادیتور رو به قدرت خودتون ببخشید.

فزممزمفرم یکشنبه 16 تیر 1387 ساعت 15:41

آلوچه خط خطی!
کی لگدت کرده.........

امثال شما !

فرشته دوشنبه 17 تیر 1387 ساعت 19:21 http://fereshteyesafa.blogfa.com

وبلاگتم مثل خودت تکه
اجازه لینک میدی؟؟؟
شرمنده که قبل از جواب لینکیدیم

خواهش میکنم. شما خودت هم تکی!!!

مهندس زهرا سه‌شنبه 18 تیر 1387 ساعت 10:57

آفرین مهندس.!!


تنهایی این سرویس ها رو مقایسه کردی یا دستیار هم داشتی مهندس؟

تنهایی که نه.
با توکل به خدا، تشویق پدر مادرم، راهنمایی های اساتیدم ، دولت خدمتگذار و مردم خوبمون!!

رها سه‌شنبه 18 تیر 1387 ساعت 13:56

مفیوض شدیم استاد

همیشه مفیوض و محلوش* باشید!
* حالشو ببرید!!

نیکسا سه‌شنبه 18 تیر 1387 ساعت 18:26 http://www.laki-joon.blogfa.com


باعاس ارض کنم ختمتتون که اینجانب در گشتو گذرکی که به مفحل داشتم سرم ییهو چسبید به دیفال !
القسه تو جوونیامون از این قرتی بازیا نداشتیم چیچی پرس و از این جور کوفتی های دیگ ..
والسلام
ااا یادم نره اینو بگم که طرف میخاد ثابط کنه که اینکارس بش میدون بدین دور بگیره !
ولی باعاس مباظب باشی خیلی دور ورت نداره که گیج میره سرت !
ملتفتی یا نه !!!!

اصن گوش کن ببین چی میگم داااش. اینکارس. حرفیه؟؟؟!

شتری سه‌شنبه 18 تیر 1387 ساعت 21:39

می بینم که دیگه از مقام منبع بودن استعفا دادی خوب کاری کردی این کارا اصلا به ریخت و قیافه لهیدت نمی اومد

ولی خداوکیلی این شکلکات بی نظییییییییرن یعنی این قسمت که کانسپچوال کتگورایز آخرشههههههههه
اینا هم اشکال انتخابی من


الان خوبه؟ بم میاد؟

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 تیر 1387 ساعت 21:40

اگه گفتی تاخیر فاز چشم سمت چپ در دوران نسبت به راستیه چقدره؟

شتری چهارشنبه 19 تیر 1387 ساعت 19:39

این دوران در مختصات قطبی به صورت شعاع r1 در زاویه آلفا ۶۰ درجه و بتا ۱۶۰ درجه می باشد که به سمت جونوب غربی در حال شتاب گرفتن و گریز از مرکز می باشد که در سرعتهای بالا از فرمول انیشتین پیروی می کند و البته چشم راست بر اساس نظریه کوانتوم در انتهای مسرش به سمت هسته اورانویم می رود و بار منفی بالایی دارد و سرشار از الکترون های آزاد بوده که در انفجارات هسته ای دخیل بوده و انرژی هسته ای حق مسلم توست

دقیقا همینه!
خیالم راحت شد. میخواستم مطمئن بشم هنوز همون خواص شتری سابق رو داری!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد